7 Haziran 2010 Pazartesi

Yaz Yağmuru ve Tutmayan Frenler...

Twingo gibi ABS kullanılmayan araçların en büyük kabusu kuru yolda bile fren performansı olmuştur her zaman. www.twingofanclub.com adresinde, frenler tutmadığında ne yapılması gerektiği konusunda @anlgelen arkadaşım "freni pompalayın" önerisi vermiş. Doğruluk payı var, ancan ben yine de her zaman son çareye başvurmak gerekmediğini hatırlatmak istiyorum. Foruma yazdığım yazıyı kopyalıyorum buraya da;

Pompalama, kontra verme gibi teknikler daima aklınızda bulunsun, ama benim daha güzel bir önerim var, mümkün olduğunca yavaş gidin :) evinize 10km uzaktaki bir alışveriş merkezine gidiyorsunuz diyelim,
  • sağ şeritten 60km hızla giderseniz 10 dakikada, 
  • ortadan 90km hızla giderseniz 7 dakikada, 
  • sol şeritten 120 km hızla  giderseniz 5 dakikada varacaksınız. 
5 dakika erken gitmek için kendinizi, aracınızı ve sevdiklerinizi tehlikeye atmayın.

özellikle büyük şehirlerde, yazın yağan her yağmurda kazalar sıkça görülür. yağmur yağmaya başladığı ilk anda, yerde bulunan ince toz tabakasıyla karışarak yolda bir çamur tabakası oluşturur. yağmurun en tehlikeli zaman dilimi de bu çamur tabakasının yolda bulunduğu andır. sağlıklı araç lastikleri yolda bulunacak suyu, lastikten dışarı atacak şekilde dizayn edilmişlerdir, ancak buradaki etken su değil, fren anında lastiğin yolla temasını kesip frenleri kilitleyecek olan çamurdur. bu durum özellikle yokuş aşağı inerken kendini daha belli eder.

Frenler nasıl kilitlenir: takip mesafesinin az olduğu durumlarda önünüzde abs, esp gibi milyon tane teknolojik yardıma sahip bir otomobil ilerliyorsa, tabiri caizse "zınk" diye frenleyip durur. muhtemelen siz de paniğe kapılacağınızdan freni kökleyeceksiniz, üstüne üstlük debriyaja basarak motor frenini de devre dışı bırakacaksınız. yukarıda bahsettiğim çamur tabakasının da yardımıyla artık ne yön verilebilen, ne de durdurulabilen bir aracınız var, geçmiş olsun.

Nasıl sakınabilirim: freni kilitlememenin en etkin yolu yavaş fren yapmaktır. pompalamanın işe yaramasının asıl sebebi de budur, pompalama sürecinde lastiğin kilitlenmesi ile ayağınızı frenden çekip, tekrar basmanız arasındaki sürede frenler yarı basılı pozisyondayken frenleme sağlanacak, tam basılı pozisyonda araç kaymaya devam edecektir. abs sistemi de bu prensiple çalışır, sert frende pedaldan gelen "tak tak tak tak" sesini duyarsınız, bizim yapabileceğimizden çok daha kısa aralıklarla sensörler lastiğin dönüp dönmediğini kontrol eder, kilitlenme tespit ederse fren basıncını otomatik olarak azaltır. bunun yerine "limit frenaj" denilen, tekeri kilitlemekle kilitlememek arasındaki noktada uygulayacağınız doğru basınç, en iyi fren performansını vereceği gibi, kızaklanmadan doğan yön değiştirme kaybı da yaşamazsınız (abs bulunmayan araçlarda).

Başka nelere dikkat etmeliyim: frenleme anında ve öncesinde, dikiz aynanızdan arkadaki aracın size ne yakınlıkta olduğuna bakın, ani frenlediğinizde size çarpıp çarpmayacağını da düşünün. fren yaparken, motor durma noktasına gelmeden debriyaj pedalına basmayın, vitesi boşa almayın. böylece motor freni de durmanıza bir nebze katkıda bulunur. fren hidroliğinizin, kampana ve balatalarınızın, lastiklerinizin diş derinliklerinin ve yaşının/hamurunun durumunu periyodik olarak kontrol edin. twingonun zayıf yönlerinden birinin de fren olduğunu unutmayın, yaz-kış önünüzdeki araçla takip mesafenizi doğru seçin.

2 yorum:

  1. çok güzel bir yazı olmuş, teşekkürler

    YanıtlaSil
  2. Titanium Athletics - Tucson
    Tucson, tube supplier Arizona: Our TUCO titanium mens wedding band program is the second-largest athletic program in Tucson ti89 titanium calculator with the largest athletic teams. raft titanium We are committed to womens titanium wedding bands producing quality

    YanıtlaSil